sprotaki.reismee.nl

This is the end, my friend ....

Quito, 7 sept 2010

Nog een dikke paar uur en de vlieger stijgt op, recht naar Belgie...

Ik ben een beetje zenuwachtig, zie er echt naar uit om terug te komen! Hoewel het waarschijnlijk enige aanpassing zal vragen...

De laatste week zijn Brian en ik gebust van Trujillo in Peru, naar Guayaquil ni Ecuador, naar Quito... vele uren!

Quito is de perfecte stad voor mij om deze laatste dagen door te brengen. Nog een bezoek aan vulkaan Cotopaxi... jammer maar het is superbewolkt en krijgen hem maar 2 minuten half te zien! Toch gekampeerd, maar de volgende dag terug gedraaid.

De volgende dagen nog wat uitstapkes naar Otavalo, La mitad del mundo,...

En klaar is kees.... Ik heb een artistiek werk gemaakt van appeldozen en mijn lieve fiets Sylvain ingepakt.

Merci aan iedereen die me het afgelopen jaar heeft gesteund! Op welke manier ook! Het is een emotioneel jaar voor mij geweest, in elke zin van het woord, duizenden UPS en van tijd ook ´nen down´...

Wat een ervaring...

Goe (voor ik hier begin te janken), vanaf morgen ben ik weer in Mortsel! CU

xxx Sprotaki, Lost, Petoet, Lat, Lot ,...

Back on bike...voor efkes toch! (Helúihhe 30ste joardag Board!!!)

Het was me dan toch gelukt... Terug naar Lima, backpack omgeruild voor bikepacks en ciaooo grijze Lima!

Met Brian uit Australië rijd ik langs demooie golven, langs de kust. Na een klein uur word ik al getrakteerd op de grootste nagel ooit in mijn voorband!! Proficiat Thoné, welkom weer op de fiets!!

Na een dag en half schieten we de bergen in... we moeten van zeeniveau naar 4737 m klimmen... heerlijk om weer te rijden!! Mijn vitessen kunnen er maar moeilijk aan wennen en moeten onder het mes... Uiteindelijk geraken ze min of meer geregeld, dank aan Brian´s fietsenkennis!

Onderweg even weken in de termaalbaden van Churín....rrrr

De mensen zijn heel nieuwsgierig en overvriendelijk! Veel wegenwerken en stof, maar ze laten ons uiteindelijk toch overal door.

Na 5 dagen bereiken wede top en kunnen overnachtenin een schooltje in Cochipampa. 's Morgens nog een mini-klimmetje om het af te leren en dan bijna 90 km naar beneden!! Nu ja... eerst stijl en dan op en af langs de rivier. Maar moooooi!

De 7de dag zag ik dat het goed was.... In de voormiddag de laatste 24 km gereden naar Huánuco en dan zei mijn hoofd: GENOEG!

Genoeg gereden 'vandejaar'! Nog een laatste klimmeke, topke bereikt, afdalingske, wind-tegen en wind-in-de-rug gehad! Perfect! Sorry Brian....

Voor we het goed en wel beseffen zitten we al op een bus. we moeten heel veel overstappen en over een dag of twee drie zal ik in Quito zijn!

De laatste dagen breng ik door in rust, dat is vakantie, ni waar??

Tot snel allemaal!
Lot xxxx

Huaraz, toen ik nog 26 was...

MERCI beste mensen voor alle lieve wensen!

Vorige week ben ik halsoverkop met de bus naar Huaraz vertrokken. Leslie was nog geen paar uur weg, toen ik twee Deense toffe grieten ontmoette in Lima. Samen zijn we 8 dagen gaan trekken in de Cordillera Negra, rond de bergketen Huayhuash... het was ONVOORSTELBAAR! Ik kan jullie eigenlijk alles wijsmaken want ik heb hier geen foto's van.. camera was nog steeds niet gerecupereerd... Ik moet dus, net als jullie wachten op foto's die ik van Lea en Christa zal krijgen.

Elke dag stijgen en dalen tussen 3600 en 5000 meter (een nieuw persoonlijk hoogterecord voor mij!) Besneeuwde bergen, rotsen, kabbelend water, toffe gids, ezels, ... Z o'n dingen maken mij echt emotioneel...

Alweer moet ik afscheid nemen, Lea en Christa vliegen terug naar Denemarken.

Leve de mercado negro hier, zo heb ik mijn kapotte camera kunnen verkopen en zelf een 'nieuwe' (sorry voor diegene diens camera ooit gepikt is..) kunnen kopen!!

De volgende dagen maak ik daguitstappen met de fransman Yoan. Eerst naar Hatunmachay, een klimparadijs en een heerlijke mirador over de Cordillera Blanca. ‘s Avonds vier ik mijn verjaardag in een supertoffe danskeet met Yoan, Aron, andere Peruanen, mojito's, bier en meer! Zalige avond... ik kan blijkbaar wel niet meer tegen drank

Undecided
Dansen ging nog wel! De volgende dag naar Lago 69. Een meer op 4600 hoogte meter en belachelijk mooie kleur!! Moeilijk zo klimmen met een zwaar hoofd.. ik zal nooit weten wat er in de 'torta de chocolate' zat, die ik van de barman cadeau kreeg...

Ik wilde hier eigenlijk niet weg en nog wat dagen trekken rond de Bergen... maar het is zoooo moeilijk als je moet kiezen tussen goed en beter!! Mijn fiets in Lima heeft me geroepen! Ik zal nog een paar weken kunnen fietsen, en niet alleen, AHOI! Ik bespreek straks met de Australier Brian de verdere plannen!

Ik zit op een trein, van hier naar daar, steeds nieuwe mensen, toffe tijden, natuur die iedereen overdonderd ... Ge ziet, ik doe ECHT mjin best om er nog alles van te maken!!

Tot live of online kan ik al bijna zeggen!

Xxx Lot

Trek, trekker, trekst: Lot en Les op stap!

Hola amigos!!

Les en ik zijn jullie nog heel wat foto's en verhaal verschuldigd.. internet, camera's en tijd werken niet altijd mee...

Wie ons een beetje kent, weet dat wij geen gatzitters zijn!! Als opwarming een 3-daagse naar de Colca-cañon in Arequipa. Supermooi, condors, dorpsfeest, stijgen en dalen, termas con agua caliente...... rrrrrr, moet het nog meer zijn???

En dan.. DE hoogvlieger van onze trip: Machu machu Picchu!!! We gaan voor een echt Inca-jungle-trek (jaja de agentschappen weten hun namen te kiezen en ja.. wij vallen daar natuurlijk voor!) Eerst met de fiets van 4200 meter heerlijk AFDALEN naar 1200... jihaaaaa, haren los in de wind!! Belgen zijn fietsers, Israelieten en Amerikanen blijkbaar niet.. na de eerst bocht vliegt er 1 den decor in, 20 bochten later vliegt en ene een brug over en landt net naast de rivier.. Toch leven we allemaal nog min of meer. 's Avonds zijn alleen Leslie, de gidsen en ik nog in staat om een pintje te drinken... Lelsie kent ondertussen ook de sandwich-moves van de Zuidamerikaans reaggeaton-muziek!! hihi

Een heerlijke tocht door jungle, over rivieren, naar natuurlijke warmwaterbronnen, uiteraard trakteren we onszelf daar ook met een goei pint IN het water!

Nog een dag stappen over de spoorlijnen, door de jungle... Machu Picchu komt dichter.. we worden wat opgewonden.. we koelen ons af in de ijskoude warmwaterbronnen in Aguas Calientes (jep wat een contradictie!!)en zijn klaar voor de sprint voor de volgende dag!! Er mogen maar 400 mensen per dag op de berg Wayna Picchu, waar ge een nog spectaculairder zicht krijgt op Machu Picchu: wij MOETEN dat ticket hebben!! We vertrekken om 3.45 uur en la mañana, volledig onder de adrenaline spurten we de honderden Inca-trappen op naar boven... en SI SI SI!!! Hebbes!! 300ste van de 400 zijn we, en overgelukkig!!

Het zicht is magnifiek.. onvoorstelbaar.. we worden er week van... hard werk de vorige dagen, maar NIETS in vergelijking met wat de Inca{s hier nog geen 500 jaar geleden hebben gedaan...

Na een rustdagje (of uitziek-dag voor arme Lelsie) vertrekken we naar de JUNGLE voor een dag of 4. Pracht en praal, de natuur is helemaal anders en zooo groen! Echt genieten, met een fantastische gids die echt alles weet van de cock-of-the-rock tot vissen vangen... Een mooie afwisselingen tussen stappen, bootje varen, sterrenkijken, dierengeluiden, .... Dankjewel!

Nog een paar dagen echt toeristen in Cusco (lees: paardjerijden, pintje drinken, shoppen, lezen, massage, ....) en dan de bus naar Lima.... einde in zicht van een maand tesamen....

Ondertussen is Leslie al meer dan een week naar huis.... en ja ik moet zeggen, dat pikte!!

Heerlijk om met zo'n toffe griet hier vanlles te mogen doen in Peru! Nog eens een toffe madam om over alles en iedereen te tetteren... Daarvoor alleen al had ik de 6de augustus heel veel zin om met haar mee op de vlieger te stappen....

Leske, merci voor alles!!! Ik mis je, maar tot snel!!!

MIJN CAMERA IS ALWEER STUK; IK DOE MIJN BEST OM TOCH IETS OP DE BLOG TE ZETTEN!!!!!

Van hie no doa!! Lezz en Loth ready for more

Na drie dagen is het tijd om Lima al achter ons te laten!

Dag Chinatown, taarten, historisch centrum, oceaan, piramides midden in de stad, de eerste Pisco Sours enzovoort n hop naar onze eerste bus richting... PISCO!!!

Alweer taart, 1ste rit met de mototaxi en... Pisco-time! (ja ne mens moet zien dattem gereed is om op tour te vertrekken! en daarbij, eentje LESt de dorst niet !)

Uitstap naar Reserva Nacional Paracas en de Isla Ballestas! Wonderlijke natuur en beestjes: pinguins, zeeleeuwens, duizenden vogels, pelikanen, flamingo's, Paracascondor, colibri's, Lot, Leslie, ... Alles vanop de speedboot te zien of vanaf de miradors in het park. Een nieuwe messias werd geboren...

Van zee naar zand, van nat naar droog, van laag naar hoog... naaar Huacachina!!!! Kleine Oase vlakbij Ica! Heel veel zand gegeten, ook Lot hare kodak (nog steeds technische problemen!) Het zand zat overal door zandafdalingen, sanboarden en met den buggy! Wiiiihaaaaa sensatie ten top! Een nachtelijke zwem in onze pool onder de sterren haalde de eerste zandlaag van onze tanden!

Tijd voor onze doortocht in 1 dag: vanuit de Oase naar Nazca en 's avonds de bus naar Arequipa, maar NIET zonder eerst te stoppen bij de Nazcalijnen! Overweldigend en moeilijk te vatten! Nog een mooie kolonisten-van-Katan-zonsondergang en ons energiepeil stond weer op 100 %, wat je nodig hebt voor een busreis.... ;)

Aangekomen in Arequipa, de witte en 2de grootste stad van Peru, genieten we van een KEIKNAP uitzicht op vulkaan Misti vanop ons dakterras! Heel de dag houden we het rustig, want we zitten nu boven 2500 meter... pannenkoek, koffie en coca-bladeren houden ons hoofd in orde! Want morgen vertrekken we voor de eerste keer de bergen in, naar de Colca-cañon!!!! (Er volgt binnenkort een aparte rubriek over onze trekkings in de Colca-cañon, Machu Pichu,... fotoruimte is op..)

Helemaal stijf van de trek, maar dik tevreden en aangepast aan de hoogte, kriebelt het nu om TITICACA(boven 3900 m) te zien!!! Eerst naar Puno, een schoon havenstadje aan het meer met originele cocktails en hosteleigenaars die al slapen om halftwee 's nachts! SISSIES! Langdurig aanbellen en stenen gooien helpt in zo'n geval!

We gaan de drijvende Uros-eilanden bezoeken met een bootje.. superknap wat de mensen daar maken! Ze overleven nu vooral van toerisme en dat bezorgde (vooral Lot) een raar gevoel...het leek soms een act-de-presence. MAARR goed dat we het hebben gezien... het zicht op het meer en de bergen zijn niet geschilderd maar echt!!

De rest van het verhaal krijgen jullie snel, want inmidels zitten we in al Cusco, gereed voor Machu Pichu, na onze kustvakantie in Copa, Copa Cabaaaaana!

Tijd voor een jugo con platano,fresa,palta,piña,papaya,maracuya,naranja,durazno en manzana!

Ikkos Lesos klappos al muchos goeos Spons als locoLotto

Hasta luego amigos!

xxx Len L

LLLLLima, LLLLeslie, LLLLot!!!

Pfoew, een hectische busreis naar Lima, maar na 6 films en een paar pisstops heb ik de reis doorstaan! Ik was wat freakerig bang voor overvallen, maar ben uiteindelijk MET fiets, MET nieuwe rugzak, MET fietszakken aangekomen in, denk ik, het grootste hostel ter wereld, in Lima! :) Lima, de grijze stad.. vreemd, het is hier aangenaam van temperatuur enzo maar er hangt altijd een grijze (smog?)wolk boven! WIJ WILLEN ZON ZIEN!

Ik zit hier perfect, net een oud museum, heel erg mooi!! En nu.. 2nachtjes aftellen en dan komt mijn friendin! Panfletten en affiches worden gemaakt, opdrachtjes 1ste woordjes Spaans worden in gereedheid gebracht, en na de match Spanje-Holland vertrek ik naar de vlieghaven!!!

Wat een heerlijk weerzien!!!! Zo raar om te geloven, maar we zijn precies ni van mekaar weggeweest!!! Introductie in Lima, China Town, voetbal op mega scherm opt plein, Pisco Sour, Pacific Ocean, lokale koekedoosbuskes, .,... en nu gereed voor der ECHT in te vliegen, vandaag de bus naar Pisco!!! BODEGA'S!!!!

Jullie horen meer van ons!! Merci voor alle leuke kadookes die leslie moest meesleuren!!! Ben heeel blij!! de billentest is al gemaakt, ook de life-changing-quiz, de chocola en koeken zijn bijna open de briefkes een de filmpkes al veel bekeken!! MERCI AAN IEDEREEN!!

ELS en BEN,

R E S P E C T voor jullie afdaling!!!!!! HEERLIJK!!!!

KOEN, de beuk erin, geniet ervan!! Maar ik hoor u sowieso nog! (en Pingu staat er op!!)

En aan iedereen: met dat heerlijk weer, allemaal de fiets op, HUP!!

Dikke kus, Lot!

La Paz... blij dak er was!!!

Mijn laatste fietsdagen momenteel zijn geteld.. gedaan.. over!!

Door de bergen, met deze keer een redelijk goeie maag, fietsen we van Cochabamba de laatste samenrit naar La Paz. Een paar heerlijke klimmekes, terug naar een deftige hoogte boven 3000 m, volgende dag nog wat hoger, totdat we de altiplanohoogte bereikt hebben van 4000 meter ongeveer. Soms wat hoger, soms wat lager.

Wel wat verkeer, en de laatste 200 km wordt het zelfs wat storend..

Ongelofelijk, wanneer we na een heeeerrrrlijke afdaling tussen berg en dal, plots de pampa zien!! Hoe is het mogelijk dat er op deze hoogte, omringd door besneeuwde bergtoppen, plots zo'n vlakke pannenkoen ligt?? Ik kon mijn ogen niet geloven! Gedaan met klimmen en afdalen, nu nog eens goe kilometers trekken!!

Of toch niet... den enen dag steekt de wind tegen, den anderen dag is het NEP-altiplano!! stiekem op en af heel de tijd, de laatste kilometers naar La Paz gaan langzaam..

TOTDAT we aan DE langverwachte AFDALING komen om La Paz binnen te rijden!

Wat een ongelofelijk zicht, die megastad daar beneden in die kom, tussen hemels bergen! Alle flanken van de vallei ook volgebouwd... impressionant!!!

Midden in het toeristisch centrum vinden we een sympathiek gezellig hostelleke waar we onze laatste dagen samen doorbrengen, Koen en ik...

We zie er allebei naar uit, naar de volgende maanden! Koen kan eindelijk zijn eigen ding doen, geen ambetante vrouw meer om mee rekening te houden :)

en ik tja... latsige gevoelens, want ben wel triest, zo ongeveer 9 maanden samen met pieken en dalen, 'k zal 'em toch missen... MAAAAAAAARRRRRRRRRR

ik zit vol blij vuurwerk vanbinnen want nog enkele dagen en Leslie komt!!!!!! een teergeliefde colega ik ben blij!!!

Sylvain, maat, lieve fiets, kga je missen, tot over een maand!!

Bus op naar LIMA!! Leslie here I come!!!!

Mundiaaale, pintje haaale,... in Cochabamba!

Jawadde,

Bolivia mag dan heel heel schoon zijn, ik vind het toch ook wel heel zwaar! Na onze bergritten naar Samaipata hebben we twee dagen kunnen relaxen in een heel rustig dorp, voetbal met de locals en uiteraard ook de Mundial op teevee kunnen volgen.

We vertrekken uiteindelijk redelijk laat, omdat we 's morgens d'Hollanders nog willen zien spelen en owjawel Hup Oranje!! Ze stellen ons niet teleur!! Eindelijk nog eens een vrij gewone dag op de fiets, met geen duizend-meter klim, maar in een golvend landschap en het gaat goed vooruit. De wind had ons even schrik doen krijgen, maar wist ons niet te vinden in de vallei!

De volgende dagen.... gedaan toch weer met de vlakke stukken. Elke dag is het klimmen, klimmen, klimmen.. ik merk dat ik toch moe ben. Fysiek lukt het wel, maar mentaal geraak ik er niet in gesterkt...Van tijd zitten wind, mist enweg ons tegen! Prachtig tropisch wolken-regenwoud ook! Behalve als ge erin zit!

Uiteindelijk haalt er ook weer iets mijn maag overhoop. Na een nacht misselijk zijn en buikkrampen, vertrekken we toch, maar niet voor te lang. Een Italiaan die vrijwilligerswerk doet voor de kerk, neemt ons mee voor 20km naar zijn huis, waar we eten en een bed krijgen. Ik rust uren en voel me 's morgens beter en wil vertrekken. Rara.. ook weer na een paar kilometer is het gedaan met mij... ik stop ermee! Ik krijg een lift met de fiets en zakken en al boven op het dak van een klein Jeepke, dan word ik overgeplaatst in een taxi rechtsstreeks naar Cochabamba en in het centrum nog een taxi naar een hostel.. hier kom ik op mijn plooi! Koen komt dezelfde avond nog aan met de fiets!

Gemengde gevoelens omderweg over de mensen.. in het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam! Maar af en toe merken we dat een groot aantal mensen niet gewend is aan toeristen.. laat staan op een fiets.. of is het een moto??? In een dorp willen ze ons geen bed geven de 'duena' is er niet zogezegd... of ah er is net geen plaats... Erg argwanend, omdat ze bang zijn van ons?? Lastig als je heel erg moe bent en wil rusten... Gelukkig zijn er steeds anderen die het wel OK vinden en kunnen we de tent opslaan.

Nu enkele dagen in Cochabamba, mijn maag moet beter! Aangename grootstad, enorm grote markten, overvloed aan fruit en groenten en alles en.. de Mundial! Zalige sfeer! (fijn dat er altijd bij de wissels een aanmoediging voor mij bijstaat: HUB LOT!!!)

Overmorgen vertrek naar La Paz!!