sprotaki.reismee.nl

op weg naaaaaaaar BOLIVIA!!!!

Vanuit San Pedro de Atacama, een der droogste woestijnen van de wereld, gaan we eindelijk richting Bolivia!

Het weer zat ons in San Pedro niet echt mee... drie avonden op rij wilden we naar het observatorium gaan om naar de sterren te kijken.. te veel wolken elke keer! Zo Jammer! Wel een een fietstripke met wat andere backpackers naar de Valle de la Luna. Super!

We moesten onze plannen al wijzigen, een omwegeltje via de geisers was niet mogelijk, alle passen in de bergen werden afgesloten vanwege hev ige sneeuwval.... dan maar rechtstreeks naar Calama... en letterlijk!!! 25km lang beuken we tegen de wind in... erg stoer, maar 100 km halen we niet vandaag! We zijn... aaarrghhhh... voor de eerste keer genoodzaakt een lift te versieren! Een oude pick-up neemt ons meteen mee... ijzig koud, maar snel!!

Nog een laatste dag in een grotere stad van Chile, en dan naar Bolivia! Vanaf nu zakken we niet meer onder de 3500 meter!

De weg is uiteraaaaard weer enorm boeiend: zoutvlaktes, spoorlijnen, vulkanen, ... Na 3 dagen bereiken we Ollague, de laatste dag in Chile! Jammer genoeg konden we ons geen laatste maaltijd meer versieren... na18uur is het vlees bevroren.. dan maar worstjes tussen een broodje..

De volgende morgend, huppaaah Bolivia binnen! Heerlijk rijden over de zoutvlakten, wind in de rug en wat zien we daar?? Nog drie fietsers! Gezellig!

De wegen zijn, zoals voorspeld, niet geweldig! Mentale killers zijn het voor mij soms.. wasborden en strandzand.... Maar we vorderen goed en komen in de eerste dorpjes. de mensen zijn hier zooooo vriendelijk!! Lekker eten... mjam!

Net voor we de ECHTE salar de Uyuni oprijden, overnachten we in een zouthotel! Supermooi, gezellig, heerlijk lama-vlees! Jaja, we worden onderweg vergezeld door talloze lama's, echt mooie dieren, maar ook heerlijk op ons bord!

En dan de zoutvlakte op: wooooow! Met z'n vijven zijn we volstrekt losgeslagen! we vinden niet meteen een spoor en na 5 minuten is iedereen bijna een andere richting op aan't rijden!

Toch jeepspoor gevonden en met toch goed wat tegen-zijwind bereiken we na 45 km op de zoutvlakte HET eiland: Inca Huasi! Onvoorstelbaar!! Een koraaleiland vol cactussen, overdag vet bezocht door toeristen, maar 's avonds en 's morgens het unieke privillege van fietsers.... het eiland voor ons alleen, alsook zonsopgang en zonsondergang!!! In de nacht ook nog eens een uitzicht om 100 keer U tegen te zeggen: een mega-raam, heerlijke sterrenhemel en de salar... stil word ge ervan...

De laatste 70 km over de salar.. wat een gevoel!!!! Het lijkt of je op sneeuw rijdt, maar niks, hetis echt zout! Zo mooi die vijfhoekige tegels!

En zo bereiken we Uyuni, de eerste redelijk grote stad in Bolivia. We vinden het erg gezellig, bezoeken het treinkerkhof en maken ons klaar om meer van Bolivia te zien!

Lang verslag.... volgende keer meer indrukken over de mensen, eten, natuur,...